10 december
Presentatie van Resultaten
Op 10 december vindt de afsluitende sessie van onze leergang plaats waarin deelnemers hun projectresultaten presenteren. Deze sessie is een kans om de bereikte mijlpalen en innovaties die tijdens het traject zijn gerealiseerd, te delen met collega's van het Radboudumc.
- Activiteit: Presentatie van resultaten door deelnemers
- Locatie: Wordt nog bekend gemaakt
- Datum: 10 december
Deze bijeenkomst biedt een unieke gelegenheid om te leren van elkaars ervaringen en de succesvolle toepassing van co-creatie in de ontwikkeling van zorgpaden. We kijken ernaar uit om de diversiteit aan inzichten en verbeteringen met u te delen.
22 oktober
Co-creatie laaggeletterdheid & zorgtransformatie - de laatste testsessie.
We zetten ons in voor de verbetering van de zorg en welzijn via waardendialogen tussen cliënten, patiënten inwoners en (zorg)professionals. Deze gesprekken focussen op wat belangrijk is in de zorg en hoe we samen de kwaliteit ervan kunnen verhogen. Onze methode heeft al veel positieve veranderingen gebracht in domeinoverstijgende samenwerkingen en ziekenhuizen.
Het project Gelijke Stemmen heeft als doel deze methode toegankelijker te maken, zodat ook mensen met lees- en schrijfbeperkingen actief kunnen deelnemen. Tijdens deze sessie willen we samen met mensen die beperkingen hebben in lezen en schrijven ontdekken welke werkvormen passend zijn. Deze sessie is een vervolg op de sessies in de regio Twente en IJsseldelta. Nu gaan we een laatste concept methode testen. Met deze actieonderzoek aanpak krijgen we steeds nieuwe inzichten, verdiepen we en verbeteren we de methode. Bij dit ontwerpend onderzoek is social designbureau Beeldprikkels betrokken.
Doel:
De sessie is gericht op het verzamelen van feedback en het uitwisselen van ideeën om de methode geschikt te maken voor alle deelnemers, ongeacht hun lees- of schrijfvaardigheid.
29 augustus
In company in Bernhoven Ziekenhuis
Dit programma biedt verpleegkundigen en assistenten een introductie in de gesprekstechniek Vertel eens?
Het richt zich op het belang van het horen van verhalen van
patiënten vanuit een breder perspectief en het ontwikkelen van vaardigheden voor
effectieve communicatie in de spreekkamer. Het betreft nu de terugkomstbijeenkomst die georganiseerd is om verdere ondersteuning en verdieping te bieden na de initiële
trainingssessie van mei.
Doelstelling
Door de focus te leggen op luisteren om te begrijpen, het stellen van de juiste (door)vragen en het creëren van een vertrouwde omgeving, kunnen zorgprofessionals diepgaandere inzichten krijgen in de ervaringen en behoeften van hun patiënten.
Het vermogen om in korte tijd waardevolle informatie te verzamelen stelt zorgprofessionals in staat om efficiënter en effectiever te werken, en draagt bij aan een verbeterde kwaliteit van zorg en een versterkt vertrouwen tussen alle betrokkenen.
Onderdelen
1. Kennismaken met de gesprekstechniek van luisteren om te begrijpen. Werken met de vraag: 'Vertel eens?'
2. Bewust worden van het belang van het horen van verhalen van patiënten vanuit een
breder levensperspectief.
3. Ontwikkelen van vaardigheden voor doorvragen en dieper ingaan op de ervaringen van patiënten vanuit het aandachtig luisteren.
4. Begrijpen hoe intrinsieke motivatie, draagvlak voor kwaliteitsverbetering en energie voorhet eigen vak kunnen ontstaan door effectieve communicatie met patiënten
11 juni
De waarde van ervaringsdeskundigheid
Beschrijving:
Sluit aan bij onze inspiratiesessie, speciaal georganiseerd voor medewerkers van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Ontdek de onmisbare waarde en het belang van ervaringsdeskundigheid binnen de Nederlandse gezondheidszorg. Deze sessie biedt een unieke kans om rechtstreeks te leren van de ervaringen en inzichten van patiënten, cliënten en burgers en professionele organisaties die actief zijn op het brede terrein van onze gezondheidszorg.
Wat biedt deze sessie?
- Diepgaande kennisdeling over de integratie van ervaringsdeskundigheid in de zorg.
- Praktijkvoorbeelden die de impact van deze samenwerkingen belichten.
- Discussies over verschillende aspecten van gezondheidszorg met een focus op het versterken van patiëntenbetrokkenheid.
Doel:
Deze sessie is ontworpen om VWS-medewerkers te informeren en te enthousiasmeren over hoe ervaringsdeskundigheid de gezondheidszorg verrijkt.
We nodigen alle VWS-medewerkers uit om deel te nemen aan deze inspirerende bijeenkomst. Verrijk uw professionele inzichten en draag bij aan een zorg die echt centraal staat rondom de patiënt.
29 mei
Co-creatie laaggeletterdheid & zorgtransformatie - Regio Twente Enschede
We zetten ons in voor de verbetering van de zorg en welzijn via waardendialogen tussen cliënten, patiënten inwoners en (zorg)professionals. Deze gesprekken focussen op wat belangrijk is in de zorg en hoe we samen de kwaliteit ervan kunnen verhogen. Onze methode heeft al veel positieve veranderingen gebracht in domeinoverstijgende samenwerkingen en ziekenhuizen.
Het project Gelijke Stemmen heeft als doel deze methode toegankelijker te maken, zodat ook mensen met lees- en schrijfbeperkingen actief kunnen deelnemen. Tijdens deze sessie willen we samen met mensen die beperkingen hebben in lezen en schrijven ontdekken welke werkvormen passend zijn. Bij dit ontwerpend onderzoek is social designbureau Beeldprikkels betrokken.
Doel:
De sessie is gericht op het verzamelen van feedback en het uitwisselen van ideeën om de methode geschikt te maken voor alle deelnemers, ongeacht hun lees- of schrijfvaardigheid.
21 november
Incompany Bernhoven ziekenhuis
Dit programma biedt artsen en medisch specialisten een introductie in de gesprekstechniek van luisteren om te begrijpen. Het richt zich op het belang van het horen van verhalen van patiënten vanuit een breder perspectief en het ontwikkelen van vaardigheden voor effectieve communicatie in de spreekkamer. De optionele terugkomstbijeenkomst kan worden georganiseerd om verdere ondersteuning en verdieping te bieden na de initiële trainingssessie.
Doelstelling
Door de focus te leggen op luisteren om te begrijpen, het stellen van de juiste (door)vragen en het creëren van een vertrouwde omgeving, kunnen artsen diepgaandere inzichten krijgen in de ervaringen en behoeften van hun patiënten.
Het vermogen om in korte tijd waardevolle informatie te verzamelen stelt artsen in staat om efficiënter en effectiever te werken, en draagt bij aan een verbeterde kwaliteit van zorg en een versterkt vertrouwen tussen arts en patiënt.
Onderdelen
1. Kennismaken met de gesprekstechniek van luisteren om te begrijpen.
2. Bewust worden van het belang van het horen van verhalen van patiënten vanuit een
breder levensperspectief.
3. Ontwikkelen van vaardigheden voor doorvragen en dieper ingaan op de ervaringen van patiënten vanuit het aandachtig luisteren.
4. Begrijpen hoe intrinsieke motivatie, draagvlak voor kwaliteitsverbetering en energie voor het eigen vak kunnen ontstaan door effectieve communicatie met patiënten.
5 september
Co-creatie laaggeletterdheid & zorgtransformatie - Regio Twente & Overijssel
We zetten ons in voor de verbetering van de zorg via waardendialogen tussen patiënten en zorgprofessionals. Deze gesprekken focussen op wat belangrijk is in de zorg en hoe we samen de kwaliteit ervan kunnen verhogen. Onze methode heeft al veel positieve veranderingen gebracht in ziekenhuizen.
Het project Gelijke Stemmen heeft als doel deze methode toegankelijker te maken, zodat ook mensen met lees- en schrijfbeperkingen actief kunnen deelnemen. Tijdens deze sessie gaan we het concept testen dat we in gelijkwaardigheid met alle betrokkenen hebben ontwikkeld. In het gehele traject werken we samen met mensen die beperkingen hebben in lezen en schrijven.. Deze sessie is een vervolg op de sessies in de regio Twente en Zwolle. Met deze actieonderzoek aanpak krijgen we steeds nieuwe inzichten, verdiepen we en verbeteren we de methode. De volgende fase is de test in het Radboudumc. Bij dit ontwerpend onderzoek is social designbureau Beeldprikkels betrokken.
Doel:
De sessie is gericht op het verzamelen van feedback en het uitwisselen van ideeën om de methode geschikt te maken voor alle deelnemers, ongeacht hun lees- of schrijfvaardigheid.
18 juni
Co-creatie laaggeletterdheid & zorgtransformatie - Regio Overijssel Zwolle
We zetten ons in voor de verbetering van de zorg en welzijn via waardendialogen tussen cliënten, patiënten inwoners en (zorg)professionals. Deze gesprekken focussen op wat belangrijk is in de zorg en hoe we samen de kwaliteit ervan kunnen verhogen. Onze methode heeft al veel positieve veranderingen gebracht in domeinoverstijgende samenwerkingen en ziekenhuizen.
Het project Gelijke Stemmen heeft als doel deze methode toegankelijker te maken, zodat ook mensen met lees- en schrijfbeperkingen actief kunnen deelnemen. Tijdens deze sessie willen we samen met mensen die beperkingen hebben in lezen en schrijven ontdekken welke werkvormen passend zijn. Deze sessie is een vervolg op de sessie in de regio Twente. Met deze actieonderzoek aanpak krijgen we steeds nieuwe inzichten, verdiepen we en verbeteren we de methode. Bij dit ontwerpend onderzoek is social designbureau Beeldprikkels betrokken.
Doel:
De sessie is gericht op het verzamelen van feedback en het uitwisselen van ideeën om de methode geschikt te maken voor alle deelnemers, ongeacht hun lees- of schrijfvaardigheid.
4 juni
Incompany Bernhoven ziekenhuis
Dit programma biedt artsen en medisch specialisten een introductie in de gesprekstechniek van luisteren om te begrijpen. Het richt zich op het belang van het horen van verhalen van patiënten vanuit een breder perspectief en het ontwikkelen van vaardigheden voor effectieve communicatie in de spreekkamer. De optionele terugkomstbijeenkomst kan worden georganiseerd om verdere ondersteuning en verdieping te bieden na de initiële trainingssessie.
Doelstelling
Door de focus te leggen op luisteren om te begrijpen, het stellen van de juiste (door)vragen en het creëren van een vertrouwde omgeving, kunnen artsen diepgaandere inzichten krijgen in de ervaringen en behoeften van hun patiënten.
Het vermogen om in korte tijd waardevolle informatie te verzamelen stelt artsen in staat om efficiënter en effectiever te werken, en draagt bij aan een verbeterde kwaliteit van zorg en een versterkt vertrouwen tussen arts en patiënt.
Onderdelen
1. Kennismaken met de gesprekstechniek van luisteren om te begrijpen.
2. Bewust worden van het belang van het horen van verhalen van patiënten vanuit een
breder levensperspectief.
3. Ontwikkelen van vaardigheden voor doorvragen en dieper ingaan op de ervaringen van patiënten vanuit het aandachtig luisteren.
4. Begrijpen hoe intrinsieke motivatie, draagvlak voor kwaliteitsverbetering en energie voor het eigen vak kunnen ontstaan door effectieve communicatie met patiënten.
28 mei
In company in Bernhoven Ziekenhuis
Dit programma biedt verpleegkundigen en assistenten een introductie in de gesprekstechniek Vertel eens?
Het richt zich op het belang van het horen van verhalen van
patiënten vanuit een breder perspectief en het ontwikkelen van vaardigheden voor
effectieve communicatie in de spreekkamer. In augustus is de terugkomstbijeenkomst georganiseerd om verdere ondersteuning en verdieping te bieden na de initiële
trainingssessie.
Doelstelling
Door de focus te leggen op luisteren om te begrijpen, het stellen van de juiste (door)vragen en het creëren van een vertrouwde omgeving, kunnen zorgprofessionals diepgaandere inzichten krijgen in de ervaringen en behoeften van hun patiënten.
Het vermogen om in korte tijd waardevolle informatie te verzamelen stelt zorgprofessionals in staat om efficiënter en effectiever te werken, en draagt bij aan een verbeterde kwaliteit van zorg en een versterkt vertrouwen tussen alle betrokkenen.
Onderdelen
1. Kennismaken met de gesprekstechniek van luisteren om te begrijpen. Werken met de vraag: 'Vertel eens?'
2. Bewust worden van het belang van het horen van verhalen van patiënten vanuit een
breder levensperspectief.
3. Ontwikkelen van vaardigheden voor doorvragen en dieper ingaan op de ervaringen van patiënten vanuit het aandachtig luisteren.
4. Begrijpen hoe intrinsieke motivatie, draagvlak voor kwaliteitsverbetering en energie voorhet eigen vak kunnen ontstaan door effectieve communicatie met patiënten.